Algemeen:
- Zorg dat
u weet hoeveel klanten en hoeveel omzet per (type) klant u heeft. - Check
regelmatig middels kredietinformatierapporten. - Weet wat het uitstaande saldo
is. - Krijg inzicht in de gemiddelde betalingtermijn van uw klanten.
- Maak een verdeling van het klantenbestand naar kredietrisico. - Tracht voorzover
mogelijk de klant persoonlijk te kennen. - Registreer de "interessante"
persoonlijk zaken van de klant. - Weet wat het aantal en bedrag van ter incasso
gegeven vorderingen is. - Ken het aantal en bedrag van oninbare vorderingen.
- Zorg binnen uw bedrijf voor ogen en oren waardoor u op de hoogte blijft
. Prospectfase: - Zorg dat uw verkopers/debiteurenbeheerders
regelmatig actuele lijsten of bestanden krijgen met kredietwaardige prospects.
- Maak een analyse van uw klantenbestand en zoek naar doelgroepen (klanten
met veel omzet en goed betalingsgedrag). Zoek juist overeenkomstige prospects.
- Richt uw marketing activiteiten juist op die doelgroepen en niet op andere
combinaties. Acceptatiefase: - Zorg voor actuele
Algemene Voorwaarden en deponeer ze. - Zorg dat de klant ze krijgt voor de
koop. - Leg vast wie beslist in geval van afwijkende voorwaarden. -
Zorg dat duidelijk is wie beslist of een bepaald kredietrisico aanvaardbaar is.
- Bepaal of korting gegeven kan worden indien snel betaald wordt. - Bevestig
altijd schriftelijk een opdracht (ook mondelinge) - Zorg voor zekerheden
in plaats van twijfel. Dat doet een ander bedrijf ook met u als ze twijfelen.
- Zorg dat alle afspraken en toezeggingen/schriftelijk worden vastgelegd.
( ook tijdens de uitvoering van de werkzaamheden of levering van de goederen
!!!) - Discutabele omzet wordt het vurigst verdedigd. Wees duidelijk. Accepteer
geen contracten met vage verhalen of afspraken. Facturatie
& monitoring fase: - Zorg dat snel en foutloos op basis van de
gemaakte afspraken wordt gefactureerd. - Zorg dat u inzicht heeft en houdt
in de factuurdata en overeengekomen betaaltermijnen. - Zorg dat u geïnformeerd
wordt omtrent wijzigingen van naam en rechtsvorm, verzoeken tot uitstel van
betaling, personeelswisselingen en hoge voorraadvorming bij uw debiteur.
- Zorg dat u op de hoogte blijft van aanzienlijke wijzigingen in levensstandaard,
onderhoudstoestand van gebouwen, publicaties in vakbladen, geruchten in de markt
en wijziging van werktijden bij uw debiteuren. Incasso fase:
Checklist telefonisch incasseren: - Wacht niet te lang
met bellen maar bel op tijd. Werk altijd volgens een plan of schema.
- Bedenk vooraf wat de toonzetting van het gesprek moet zijn, zakelijk,
vriendelijk of streng. - Bereidt het gesprek goed voor en
houdt de benodigde informatie bij de hand zodat onterechte tegenwerpingen direct
kunnen worden weerlegd. - Vindt de oorzaak van de non-betaling. - Betalingsregelingen
: niet meer dan 4 termijnen !! - Ga eerst na of levering, toezeggingen en
facturering van uw kant volledig zijn nagekomen en correct zijn alvorens te bellen.
- Neem klachten "serieus" en handel ze serieus af. - Probeer
iets tegenover de betaling te stellen (bijvoorbeeld het uitleveren van een
vastgehouden bestelling). - Zoek uit wie de verantwoordelijke persoon is
bij uw debiteur en vraag direct naar hem of haar. - Schrijf alle gemaakte
afspraken op en bevestig dit schriftelijk. (voorkom hierbij e-mail) - Herhaal
aan het einde van het gesprek de door de debiteur gedane toezeggingen. -
Help de debiteur herinneren aan zijn toezegging door een dag voordat de termijn
verstrijkt even te bellen. - Ook al heeft u het vertrouwen in de debiteur
verloren: blijf altijd correct!
Checklist aanmanen:
- Zorg dat u uw afnemer op tijd herinnert aan zijn betalingsverplichting.
- Stuur b.v. 7 dagen na het verstrijken van de vervaldatum van de factuur
een betalingsherinnering. - Geen reactie? Schrijf niet opnieuw, maar telefoneer
of bezoek de debiteur. - Vindt de oorzaak van de non-betaling. - Geen
tijd? Stuurt u de debiteur een tweede, laatste schriftelijke betalingsherinnering.
Wijs de debiteur in uw brief op uw Algemene Voorwaarden, maar speciaal op de rente-
en incassokosten clausules. - Neem op tijd actie: dat wil zeggen 5 dagen
na het verstrijken van de termijn van de eerste betalingsherinnering. - Geef
openstaande vordering na 2 tot 4 maanden uit handen. Vragen
: - Waarom besteedt u teveel aandacht aan slecht betalende klanten ? -
Waarom betalen uw vaste klanten nooit op tijd ? of pas na 80 dagen ? - Zijn
uw late betalers ervan op de hoogte dat u weleens geld moet bijlenen vanwege
het slechte betalingsgedrag ? - Denkt u uw klant kwijt te zijn als u
deze telefonisch of schriftelijk op zijn late betalingen wijst ?
|